zaterdag 11 mei 2019

deusludens 2018-19

DEUSLUDENS 2018/19

Valkenjacht 2018 drieluik 3x 80 x 43 x 5 cm crepis biennis/papier/bladgoud/schimmels

Het werk (De Valkenjacht) bestaat uit drie delen, elk deel bestaat uit een glazen doos waarin veranderingsprocessen (verrotting door schimmels) zichtbaar zijn. De voorstelling verwijst naar de getemde natuur die niet te temmen is en haar eigen weg gaat. Het werk verandert voortdurend onder invloed van temperatuur en licht. Zij zijn de motor achter de veranderingsprocessen die langzaam maar uiteindelijk onherroepelijk het werk zullen verteren. Op deze “ ruïne” zal een nieuw beeld ontstaan tot ook hier het verval zal toeslaat en zo verder. 

  
   
  


Hemelse stad 2018 
Drieluik 3x 62 x 81 x 5 cm/ Hypochaeris radicata/bladgoud/papier/schimmels 





































De natuur is mijn partner in crime. Ik bestudeer effecten van  veranderingen in de natuur van planten en bomen door de inwerking van bacteriën. De biologische processen die hieraan ten grondslag liggen vormen het uitgangspunt van mijn werk. In het bijzonder de veranderingsprocessen door bacteriën.
Bacteriën en ik werken samen aan een beeld, zij reageren op wat ik aanreik en ik reageer op wat zij aanrichten. Uiteindelijk ontstaat vanuit deze samenwerking een beeld dat ik fixeer, maar zodanig dat de invloed van schimmels en bacteriën op het beeld vertraagd doorgaat. Het werk blijft daardoor veranderen,  onder invloed van
licht en temperatuur. Verandering leidt tot verandering leidt tot verandering enz.. zoals ook de natuur als Goddelijk gegeven ongrijpbaar is.



Deusludens 2018    Chelidonium Majus/papier/bladgoud/schimmels



4 scenes uit reisverhalen 2019 ( grafiek Gustav Doré) collage/Symphytum officinale/bladgoud









Coronation 2019  collage   papier/Hypochaeris radicata/bladgoud


Geen opmerkingen:

Een reactie posten